Nørd Tours
Nina Søndergaard – din guide til fortiden
Skip to content
  • Home
  • Andre ydelser
    • Forsinkede svar
    • Hushistorie
    • Kanalrundfart
    • Ninas nørderier
    • Nørdquiz
  • Byvandringer
    • Bag om Bymidten
    • Byen og døden
    • Dametur
    • Frbtur
    • Frederiksstadtur
    • Gudløs tur
    • I Bohrs og Ørsteds fodspor
    • Innovationstur
    • Kbhs underliv
    • Kbhs underliv koldkrigsudgaven
    • Nedtur
    • Nørrebrotur
    • Østerbrotur
    • Prostitutionstur
    • Stanken i Staden
    • Voldslinjen
  • En
    • About me
    • Copenhagen explained
    • Copenhagen in a red light
    • Copenlady
    • Death and the city
    • FAQ
    • Frederiksstad tour
    • Godless tour
    • In the footsteps of Bohr and Ørsted
    • Innovationtour
    • Prostitution tour
    • Punchline
    • The happy hour
    • The stench in the city
    • UK in DK
  • FAQ
  • Foredrag
    • Ægteskabets historie
    • De modne Mødre
    • Fra kæfert til kaffe
    • Kbh som slumby
    • Mit Hemmelige Liv
    • Prostitutionsforedrag
  • Gæstebog
  • Kontakt
  • Kunder
  • Om mig
    • Nina Søndergaards meninger og medieoptræden
    • Søndergaards sideprojekter
← Cuba er et ét-partistyre, siden 1965 har det kommunistiske parti siddet temmelig tungt på magten. Dermed er Cuba i selskab med lande som Kina, Laos, Vietnam, Saudi Arabien og Eritrea. Med den mulige undtagelse af Eritrea har alle lande dødsstraf.
Mere end 203 millioner mennesker mistede livet i det tyvende århundredes krige, heraf døde 134 millioner i borgerkrige. →

I følge sociologen R.J. Rummel (1932-2014) var der 353 krige mellem to stater i perioden 1816-1991, 0 var mellem to demokratiske stater, i 155 tilfælde kom demokratiske stater kom at slå med en udemokratisk stat og 198 krige var mellem to udemokratiske stater.

Posted on August 11, 2015 by Nina
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.
← Cuba er et ét-partistyre, siden 1965 har det kommunistiske parti siddet temmelig tungt på magten. Dermed er Cuba i selskab med lande som Kina, Laos, Vietnam, Saudi Arabien og Eritrea. Med den mulige undtagelse af Eritrea har alle lande dødsstraf.
Mere end 203 millioner mennesker mistede livet i det tyvende århundredes krige, heraf døde 134 millioner i borgerkrige. →
  • Nørdsøgning på siden

  • Nina Søndergaard: 31652086

    Email: nina@nerdtours.dk
  • Klik på konvolutten og skriv dig op til nyhedsbrevet

    Nyhedsbrev
  • Kommende åbne ture og foredrag

    Ingen, men det kan vi da lave om på i en ruf, ring eller skriv med ønske om tid og tur. 31652086

  • Ninas Nørderier

    • I 1798 udkom der “Evangelisk-kristelig Psalmebog til Brug ved Kirke- og Huus-Andagt”, hvor stort set alle 560 salmer var skåret ned til et par vers. Dét syntes mange var for dårligt, så mange steder opstod der simpelthen sangkampe i kirkerne, “når præst og degn prøvede at introducere den nye salmebog, og oftest gik menigheden af med sejren ved stædigt at synge efter Kingos [salmebog fra 1699], hvor salmerne som regel havde flest vers”. (Kjærgaard & Weincke, 2013)
    • Det kunne godt være en langtrukken affære at gå i kirke i 1800-tallet, da mange organister var blærerøve, der lavede mellemspil mellem hver sætning i salmen. ‘Mon den, der oplæste en salme og efter hver linje gjorde et ærinde ind i andre stuer, gå nogle gange op og ned ad gulvet eller henkaste bemærkninger om uvedkommende ting (ja selv om vedkommende), turde vente at gøre noget indtryk på sine tilhørere?’ Berggren 1859, citeret i Kjærgaard & Weincke, 2013
    • Førhen, i attenhundredehvidkål, var tempoet i mange salmer meget meget langsomt, omtrent tre gange så langsomt som idag. (50 halvnoder/minut i “Jesus, din søde forening at smage”) (Kjærgaard & Weincke, 2013)
    • Der var førhen ikke en eneste egentlig julesalme i de officielle gamle salmebøger, så da brødrene Fenger i 1845 kom den lyse idé at trykke 28 julesalmer i “Psalmer og Sange til Julen” blev 1. Oplag revet væk og 2. Oplaget nåede at udkomme inden julen 1845. (Kjærgaard & Weincke, 2013)
    • Man glemmer helt at Grundtvig var på kant med magthaverne i mange år, og én af måderne at grundtvigianerne kæmpede mod systemet på var at synge. De sang fra den uofficielle, men udbredte “N.F.S. Grundtvigs Kirke-Salmebog”, ha.(Kjærgaard & Weincke, 2013)
    • Fra 1741 til 1839 var den såkaldte konventikelplakat gældende: Der måtte være ikke religiøse sammenkomster uden præstens tilstedeværelse eller samtykke. En familie måtte godt holde morgen- og aftenandagt, men der måtte ikke være gæster.
    • Gallup har spurgt folk verden over om de føler sig elsket og i gennemsnit føler 70 % af os os elskede. Filippinerne var i top med 93 %, Rwanda og Puerto Rico er med på 92 og 90 %. Det er straks værre i de gamle sovjetiske republikker, Armenien er bundskraber med 29 %, Usbekistan og Kirgisistan 32 og 34 %. Det er muligvis et definitionsspørgsmål, men påfaldende at -stanlandene også er bundskrabere på Gay Happiness Index og heller ikke klarer sig godt i World Happiness Reports. 
    • Ud af 2400 københavnererindringer nævner 31 erindringsskrivere Jesus. Heraf var der en betjent, som børnene kaldte “Jesus”, en hjemløs kaldet “Jesus” (pga hans lange hår og skæg?) og tre “Reservejesus’er”.
    • Forening til Fremme af Søndagens rette Brug blev stiftet 1885.04.23. Formanden var grev Moltke. Foreningen var forarget over hvor få butikker, arbejdspladser og organisationer der overholdt 3. Bud “Du skal holde hviledagen hellig”. Deres anstrengelser gav først pote i 1904, hvor der blev indført helsøndagslukninger i butikker.
    • Mange danskere døber deres børn, men går ikke i kirke med ungerne, læser i biblen eller beder med deres børn, der ‘selv skal træffe valget’. Det er dog en temmelig sikker måde at skabe ateister på, da stort set ingen uden religiøs opvækst får en konventionel gudstro. (Birkedal 2001)
    • Ifølge World Values Survey i 1997 troede 11 % af danskerne på djævelen, og meget passende var der også 11 % der gik i kirke mindst én gang om måneden. Gud var mere populær, og 64 % af os tror på Gud, himlen 18 % og kun 8 % på helvede (modsat amerikanerne: 73 % troede på helvede).
    • Danskerne har hverken sjæl eller synd. World Values Survey spurgte i 1997 folk i bl.a. USA, Finland og Danmark om vi har en sjæl? I USA mente 92 % ja, 64 % af finnerne var overbeviste om at have en sjæl, men kun 48 % af danskerne mente dette. ‘Tror De på synd?’ USA: 90 %, FIN: 65 % og DK: 28 %
    • En undersøgelse i Danmark fra 2005 spurgte folk “Hvordan har du beskæftiget dig med åndelige spørgsmål (tro, død, magisk oplevelser etc) inden for seneste måneder?” 42,8 % af os havde ikke sænket åndelighed en tanke. 30,7 % diskuterede den slags med venner og familie, 25,7 % så tv og kun 5,2 % havde læst biblen eller andre åndelige bøger. (I øvrigt samme procentsats som i 1971)
  • Copenhagen history in less than 7 minutes

  • Nerd Tours – A taster

Nørd Tours
Proudly powered by WordPress.