Nina Søndergaard: 31652086
Email: nerdtours@gmail.com
Klik på konvolutten og skriv dig op til nyhedsbrevet
Kommende åbne ture og foredrag hvor alle kan komme med
Ingen, men det kan vi hurtigt gøre noget ved: Ring eller skriv på 31652086 og vi finder en tid og tur!
De danske jøder fik en god særbehandling under anden verdenskrig, selv dem, der blev sendt til Theresienstadt fik hilsner fra både den danske konge og en biskop. Muligvis hjalp det, at én af fangerne havde en form for udmærkelse fra kongen, hvilket lejrchefen vist både var forvirret og benovet over. (Friedriger 1946)
Posted in Uncategorized
Comments Off on De danske jøder fik en god særbehandling under anden verdenskrig, selv dem, der blev sendt til Theresienstadt fik hilsner fra både den danske konge og en biskop. Muligvis hjalp det, at én af fangerne havde en form for udmærkelse fra kongen, hvilket lejrchefen vist både var forvirret og benovet over. (Friedriger 1946)
De danske jøder fik en god særbehandling under anden verdenskrig, så god, at selv dem, der blev sendt til Theresienstadt, fik en livsforlængende god behandling, bl.a. ved at medikamenter i Røde Kors pakkerne ikke blev konfiskeret som ellers. Heriblandt var der vitaminpiller, A +D og B + C tabletter. “De [pillerne] bragte dem alle nyt livsmod, ny livsvilje og ny livskraft. Man kunne fra nu af tydeligt iagttage, hvordan de alle tog på i vægt, hvordan selv de gamle blev ranke og håbefulde. I disse triste tider et herligt syn.” (Max Friedriger: Fem år citeret i Fuglsang-Damgaard: Fra skyttegrav til bispestol)
Posted in Uncategorized
Comments Off on De danske jøder fik en god særbehandling under anden verdenskrig, så god, at selv dem, der blev sendt til Theresienstadt, fik en livsforlængende god behandling, bl.a. ved at medikamenter i Røde Kors pakkerne ikke blev konfiskeret som ellers. Heriblandt var der vitaminpiller, A +D og B + C tabletter. “De [pillerne] bragte dem alle nyt livsmod, ny livsvilje og ny livskraft. Man kunne fra nu af tydeligt iagttage, hvordan de alle tog på i vægt, hvordan selv de gamle blev ranke og håbefulde. I disse triste tider et herligt syn.” (Max Friedriger: Fem år citeret i Fuglsang-Damgaard: Fra skyttegrav til bispestol)
Den protestantiske biskop Hans Fuglsang-Damgaard var medvirkende til at torarullen fra synagogen i Krystalgade blev gemt i krypten under Trinitatis kirke under anden verdenskrig, hvilket desværre var temmelig enestående i europæisk sammenhæng. Utallige toraruller gik tabt ligesom jødeliv i alle aldre.
Posted in Uncategorized
Comments Off on Den protestantiske biskop Hans Fuglsang-Damgaard var medvirkende til at torarullen fra synagogen i Krystalgade blev gemt i krypten under Trinitatis kirke under anden verdenskrig, hvilket desværre var temmelig enestående i europæisk sammenhæng. Utallige toraruller gik tabt ligesom jødeliv i alle aldre.
I anledning af De konservatives forslag om at fordanske det danske sprog mindes vi følgende forslag: : ”Nyfigen” fremfor ”nysgerrig”, ”vride” – ikke ”dreje”, ”ludestil” – ikke ”kursiv” og ”vrang” hellere end ”forkert”. ”Midkreds” for ækvator. “Jegsot” og ikke egoisme. “Delejer”, ikke aktionær. “Værkfælle” ikke kollega. “Emneviser” ikke register.
Posted in Uncategorized
Comments Off on I anledning af De konservatives forslag om at fordanske det danske sprog mindes vi følgende forslag: : ”Nyfigen” fremfor ”nysgerrig”, ”vride” – ikke ”dreje”, ”ludestil” – ikke ”kursiv” og ”vrang” hellere end ”forkert”. ”Midkreds” for ækvator. “Jegsot” og ikke egoisme. “Delejer”, ikke aktionær. “Værkfælle” ikke kollega. “Emneviser” ikke register.
Søndag 1943.10.03 blev der oplæst et såkaldt hyrdebrev i alle landets kirker, hvori der blandt andet stod at “Forfølgelse af Jøder strider imod den Menneskeopfattelse og Næstekærlighed, som er en Følge af det Budskab, Jesu Kristi Kirke er sat til at forkynde.”
Posted in Uncategorized
Comments Off on Søndag 1943.10.03 blev der oplæst et såkaldt hyrdebrev i alle landets kirker, hvori der blandt andet stod at “Forfølgelse af Jøder strider imod den Menneskeopfattelse og Næstekærlighed, som er en Følge af det Budskab, Jesu Kristi Kirke er sat til at forkynde.”
Under besættelsen kom der tysk krav om censur af radioprædikerne, efter en biskop Malmstrøm havde bedt for jøderne live i radioen.
Posted in Uncategorized
Comments Off on Under besættelsen kom der tysk krav om censur af radioprædikerne, efter en biskop Malmstrøm havde bedt for jøderne live i radioen.
Da Lundehuskirken i København blev indviet i 1938 holdt biskop Fuglsang-Damgaard en tale om den dybe smerte over synagogeildspåsættelserne i Tyskland, efterfulgt af en opfordring til at bede for det jødiske folk.
Posted in Uncategorized
Comments Off on Da Lundehuskirken i København blev indviet i 1938 holdt biskop Fuglsang-Damgaard en tale om den dybe smerte over synagogeildspåsættelserne i Tyskland, efterfulgt af en opfordring til at bede for det jødiske folk.
Da den danskfødte katolske biskop Th. Suhr (1896-1997, biskop 1939-64) tiltrådte, sagde han i et interview at danskerne ikke var et særligt religiøst folkefærd. Den protestantiske biskop Fuglsang-Damgaard skrev at “biskop Suhr har desværre vistnok mere ret, end jeg gerne vil tro det.”
Posted in Uncategorized
Comments Off on Da den danskfødte katolske biskop Th. Suhr (1896-1997, biskop 1939-64) tiltrådte, sagde han i et interview at danskerne ikke var et særligt religiøst folkefærd. Den protestantiske biskop Fuglsang-Damgaard skrev at “biskop Suhr har desværre vistnok mere ret, end jeg gerne vil tro det.”
I 1940 spurgte en forstander (Jens Marinus Jensen) ungdommen ude på landet: “Hvad kan nutidens ungdom bedst undvære: Kirken eller Biografen? Svaret kom uden betænkning: Kirken!”
Posted in Uncategorized
Comments Off on I 1940 spurgte en forstander (Jens Marinus Jensen) ungdommen ude på landet: “Hvad kan nutidens ungdom bedst undvære: Kirken eller Biografen? Svaret kom uden betænkning: Kirken!”
Fortidens fantastiske navne: Romilda, Lusarine, Minuva
Posted in Uncategorized
Comments Off on Fortidens fantastiske navne: Romilda, Lusarine, Minuva
Skuespillerinder og teaterfolk har været med på noderne mht. Skilsmisser. Marguerite Viby (1909-2001) blev gift 5, fem gange. #KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Skuespillerinder og teaterfolk har været med på noderne mht. Skilsmisser. Marguerite Viby (1909-2001) blev gift 5, fem gange. #KvindehistorieiDanmark
Fordi en ung præst lynhurtigt kunne få job ved at gifte sig med en præsteenke, var enker efter præster yndede datingemner, omend datidens skyhøje dødsrate kunne spolere enhver ambition. Én præsteenke blev gift 4, fire, gange. #KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Fordi en ung præst lynhurtigt kunne få job ved at gifte sig med en præsteenke, var enker efter præster yndede datingemner, omend datidens skyhøje dødsrate kunne spolere enhver ambition. Én præsteenke blev gift 4, fire, gange. #KvindehistorieiDanmark
Førhen var kvinden ældre end manden i 18 % af alle ægteskaber, og det var faktisk lidt mere hyppigt at en meget ung mand giftede sig med en noget ældre kvinde end omvendt. Enker kunne både arve hus og virksomhed og egentlig præsteembede, derfor var de velstående enker populære som rigdomsgenveje for ambitiøse unge mænd. #KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Førhen var kvinden ældre end manden i 18 % af alle ægteskaber, og det var faktisk lidt mere hyppigt at en meget ung mand giftede sig med en noget ældre kvinde end omvendt. Enker kunne både arve hus og virksomhed og egentlig præsteembede, derfor var de velstående enker populære som rigdomsgenveje for ambitiøse unge mænd. #KvindehistorieiDanmark
I Danmark har vi længe haft en høj giftealder. I årene 1855-59 var kvinder gennemsnitlig 28,6 år gamle når de blev gift med en gennemsnitlig 31,6 år gammel mand. I årene 1890-94 var mændene 30 og kvinderne 26½.
Posted in Uncategorized
Comments Off on I Danmark har vi længe haft en høj giftealder. I årene 1855-59 var kvinder gennemsnitlig 28,6 år gamle når de blev gift med en gennemsnitlig 31,6 år gammel mand. I årene 1890-94 var mændene 30 og kvinderne 26½.
I det svenske sogn Östra Vingåker i årene 1800-29 blev 747 kvinder gift, heraf var to henholdsvis 50 og 51 år. 61 ud af 91 ugifte mødre blev gifte (67 %). (Carlsson 1977)#KvindehistorieiNorden
Posted in Uncategorized
Comments Off on I det svenske sogn Östra Vingåker i årene 1800-29 blev 747 kvinder gift, heraf var to henholdsvis 50 og 51 år. 61 ud af 91 ugifte mødre blev gifte (67 %). (Carlsson 1977)#KvindehistorieiNorden
I Sverige blev langt de fleste raske, rørige bondekvinder gift uanset om de havde børn eller ej. De handicappede derimod (som benævnes ‘blind’, ‘lam’, ‘ufærdig’, ‘mindrevidende’), de blev ikke gift pga deres formindskede arbejdsevne. (Carlsson 1977) #KvindehistorieiNorden
Posted in Uncategorized
Comments Off on I Sverige blev langt de fleste raske, rørige bondekvinder gift uanset om de havde børn eller ej. De handicappede derimod (som benævnes ‘blind’, ‘lam’, ‘ufærdig’, ‘mindrevidende’), de blev ikke gift pga deres formindskede arbejdsevne. (Carlsson 1977) #KvindehistorieiNorden
Statistikerne kunne surt skrive i 1880’erne at omtrent to tredjedele af ’de ugifte førstegangsfødende blive gifte førend den anden fødsel og af de resterende ca. en tredjedel førend det tredje barns fødsel. Det må herved bemærkes, at det langtfra altid er det første barns fader, med hvem ægteskabet indgås, og den lethed, hvormed en kvinde med et eller to børn kan blive gift, vidner om den slaphed, hvormed befolkningen i sin helhed bedømmer dette forhold.’ (Danmarks statistik 1885) Samme andel af enlige mødre der blev gift, 70,6 % kom Agnete Birger Madsen frem til 1830-80 ved at undersøge to jyske sogne. #KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Statistikerne kunne surt skrive i 1880’erne at omtrent to tredjedele af ’de ugifte førstegangsfødende blive gifte førend den anden fødsel og af de resterende ca. en tredjedel førend det tredje barns fødsel. Det må herved bemærkes, at det langtfra altid er det første barns fader, med hvem ægteskabet indgås, og den lethed, hvormed en kvinde med et eller to børn kan blive gift, vidner om den slaphed, hvormed befolkningen i sin helhed bedømmer dette forhold.’ (Danmarks statistik 1885) Samme andel af enlige mødre der blev gift, 70,6 % kom Agnete Birger Madsen frem til 1830-80 ved at undersøge to jyske sogne. #KvindehistorieiDanmark
Dansestedet “Valhal”, nu Det færøske Hus, havde i slutningen af 1800-tallet en stjerne, Julie Frey Westermann, “som næsten altid optraadte i Matrosdragt og med kort klippet, lokket Haar, medens hun sang.” Også gift. (Christensen 1912) #KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Dansestedet “Valhal”, nu Det færøske Hus, havde i slutningen af 1800-tallet en stjerne, Julie Frey Westermann, “som næsten altid optraadte i Matrosdragt og med kort klippet, lokket Haar, medens hun sang.” Også gift. (Christensen 1912) #KvindehistorieiDanmark
Dansestedet “Valhal”, nu Det færøske Hus, havde i 1870’erne en stjerne, Eleonora Arvedsen som senere blev gift med en jødisk forretningsmand (Christensen 1912)#KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Dansestedet “Valhal”, nu Det færøske Hus, havde i 1870’erne en stjerne, Eleonora Arvedsen som senere blev gift med en jødisk forretningsmand (Christensen 1912)#KvindehistorieiDanmark
Dansestedet “Valhal”, nu Det færøske Hus, havde en stjerne ved navn Amalie Sophie Charlotte Hulstrøm (1851-1901) kaldet “Malle Knallerup”. I 1877 blev hun gift med grev Ulrik Adolf Holstein-Holsteinsborg, efter hans død, tog hun til New York, vendte hjem og ægtede en ingeniør, Rohde. (Christensen 1912) #KvindehistorieiDanmark
Posted in Uncategorized
Comments Off on Dansestedet “Valhal”, nu Det færøske Hus, havde en stjerne ved navn Amalie Sophie Charlotte Hulstrøm (1851-1901) kaldet “Malle Knallerup”. I 1877 blev hun gift med grev Ulrik Adolf Holstein-Holsteinsborg, efter hans død, tog hun til New York, vendte hjem og ægtede en ingeniør, Rohde. (Christensen 1912) #KvindehistorieiDanmark